Ziua Mondială a Bicicletei: Celebrând un mijloc de transport durabil și accesibil
Ziua Mondială a Bicicletei este sărbătorită în fiecare an, pe 3 iunie, pentru a promova transportul durabil care contribuie atât la dezvoltarea durabilă a societății, cât și la sănătatea și bunăstarea oamenilor.
Lumea a sărbătorit pentru prima dată acest mijloc de transport accesibil, fiabil și durabil în 2018, când Adunarea Generală a Națiunilor Unite a declarat 3 iunie Ziua Mondială a Bicicletei. Ziua este rezultatul campaniei lui Leszek Sibilski, profesor polonez-american și activist pentru promovarea ciclismului, și a sprijinului a 57 de țări pentru a recunoaște Ziua Mondială a Bicicletei. Adunarea a luat în considerare și versatilitatea și longevitatea bicicletei, care a servit ca mijloc durabil de transport de două secole.
Ziua Mondială a Bicicletei a devenit și mai semnificativă în timpurile actuale, când lumea este înconjurată de probleme de sănătate și există o lipsă de activități fizice printre oameni. Ziua este acum asociată cu promovarea unui stil de viață sănătos. Bicicleta este un simbol al transportului durabil și transmite un mesaj pozitiv pentru a promova consumul și producția durabilă.
Ce înseamnă bicicleta pentru orașele noastre?
Ca întotdeauna, orașele sunt un exemplu deoarece aici potențialul ciclismului iese cu adevărat în evidență. Doar simplul fapt ca mai mulți oameni să folosească bicicleta și nu automobilul în deplasările zilnice duce la o creștere a calității aerului.
Comisia Lancet pentru poluare și sănătate tocmai și-a actualizat concluziile pentru a arăta că poluarea este responsabilă pentru aproximativ nouă milioane de decese pe an, adică unul din șase decese la nivel mondial.
Poluarea transporturilor contribuie semnificativ la aceste decese, iar emisiile din conductele de evacuare reprezintă până la 30% din particulele fine din zonele urbane. Transportul motorizat este cea mai mare sursă de emisii de dioxid de azot și benzen în orașe. Mai simplu spus, avem nevoie de mai mult ciclism pentru a avea aer mai curat în orașele noastre.
Mai mult ciclism scade, de asemenea, poluarea fonică, despre care studiile arată că este la fel de dăunătoare ca poluarea aerului, deoarece nivelurile de zgomot produse de traficul rutier depășesc adesea nivelurile acceptabile și au un impact negativ asupra sănătății umane.
Parisul arată modul în care orașele pot inova pentru a combate poluarea fonică combinând ciclismul cu instalarea de monitoare în tot orașul, identificând șoferii care încalcă reglementările privind zgomotul urban.
Un alt efect major al mai multor biciclete în orașe este îmbunătățirea gradului de locuit și siguranța rutieră. Implementarea limitelor de viteză de 30 km/h în diferite orașe din Europa încetinește traficul auto și duce la reduceri semnificative ale deceselor rutiere, cum ar fi la Bruxelles, unde s-a înregistrat o reducere cu 50% a deceselor rutiere de la implementarea limitelor de viteză de 30 km/h.
Aceste practici oferă oamenilor oportunități de a merge cu bicicleta, deoarece una dintre principalele bariere pentru ca oamenii să meargă cu bicicleta este amenințarea percepută de pericol pe drumuri.